Omgaan met nieuws over het coronavirus in de klas

Het nieuws over het coronavirus kan beangstigend zijn. Door het nieuws met leerlingen te bespreken krijgt het nieuws meer context en krijgen leerlingen inzicht in het nieuws. Dat relativeert de dreiging die van nieuws uit kan gaan en vermindert de ongerustheid bij leerlingen.

Dreigend nieuws over het coronavirus

De meeste leerlingen komen toch wel in aanraking met het nieuws over het coronavirus. Dan is het ook beter om dit met leerlingen te bespreken. Het nieuws komt via heel veel verschillende kanalen tot hen en ze horen volwassenen erover praten die mogelijk thuis werken. Veel nieuws gaat over de toename van het aantal zieken en doden en het komt steeds dichterbij. Dit nieuws kan dreigend overkomen en op kinderen een grote impact hebben. Zorg ervoor dat de fantasie van leerlingen niet op hol slaat naar aanleiding van deze beelden en bespreek het nieuws in een veilige omgeving.

Bied context bij het nieuws

Het bieden van context bij dreigend nieuws biedt inzicht en dat vermindert meestal de ongerustheid.

Het is verstandig de les te beginnen met vragen wat leerlingen al weten en vandaar uit een gesprek te starten. Zorg dat het gesprek aansluit bij de vragen die de kinderen hebben. De kinderen hoeven niet overvoerd te worden met feiten. Bij jongere kinderen is het beter niet te gedetailleerd te zijn over de ziekte. De rol van de leerkracht is essentieel, die moet aanvoelen wat de kinderen geruststelt en wat niet. Vaak verschilt dat ook binnen een groep. Wees daarbij eerlijk. Als je iets niet weet, zeg dat dan of ga samen op onderzoek uit.

Leg uit dat het coronavirus lijkt op een griepvirus. Het verspreidt zich op dezelfde manier en de meeste mensen worden weer beter, net zoals bij een gewone griep. Soms helpen getallen ook om te relativeren. Er zijn in totaal veel mensen ziek, maar procentueel is het beperkt en het aantal overledenen is daarvan weer een heel klein percentage. Leg uit dat er inmiddels hard gewerkt wordt om het virus te beperken en te bestrijden. Soms is het goed een handelingsperspectief te bieden; laat leerlingen bijvoorbeeld een campagne bedenken om het wassen van handen te stimuleren.

RTL Nieuws heeft een kinderpsycholoog bevraagd hoe ouders met het nieuws kunnen omgaan.

In het nieuws krijgen bijzonderheden en uitzonderingen meer aandacht. Het coronavirus is veel in het nieuws omdat het een nieuw virus is. Het is een uitzondering, nog niet alles is bekend over het virus waardoor het nieuws niet voorspelbaar is. De soms alarmerende toon van de berichtgeving krijgt extra aandacht.

Geruchten en nepnieuws

Het is altijd belangrijk bronnen te checken van berichten. Maar in het geval van heftig of beangstigend nieuws verspreiden nepberichten zich sneller. Als schokkend nieuws dichterbij komt is de kans groter dat er geruchten ontstaan. Zo ook rondom het coronavirus. Het virus zou komen doordat vleermuissoep gegeten wordt of het virus zou in een laboratorium ontwikkeld zijn. Beide zijn voorbeelden van nepberichten. Nieuws in de klas heeft een checklist nepnieuws en een uitgebreid lespakket Journalistiek als wapen tegen nepnieuws en desinformatie. Gebruik deze in tijden van heftig nieuws om bewustwording over nepberichten en desinformatie te vergroten. Maar ook daarbuiten is het goed om vragen te stellen over de achtergrond van informatie.

Coronanieuws in de klas

Nieuws in de klas heeft een actuele opdracht staat online aan de hand van een artikel over het coronavirusMet oudere leerlingen kunt u het nieuws over het coronavirus intensief digitaal volgen en kosteloos dag- en weekbladen te laten bezorgen via de Nieuwsservice van Nieuws in de klas.

Methode M heeft voor maatschappijleer uitgebreide opdrachten online staan over het coronavirus. Daarnaast heeft Nieuws in de klas veel lesmaterialen om nieuws in de klas te volgen, bijvoorbeeld over nieuwswaarde, de doelen van nieuwsfoto’s en framing in het nieuws.

 

Nieuwsbrief