Maatschappijleer Praktische Opdracht

Daan Verhoeven is docent maatschappijleer op Dalton Den Haag en werkt meerdere jaren met de Nieuwsservice van Nieuws in de klas. In zijn lokaal heeft hij een archief opgebouwd van bijzondere voorpagina’s door de jaren heen. Sinds januari 2017 zet hij de gratis couponcodes van Blendle in voor zijn leerlingen. Met het nieuws van de diverse kranten als bron doen de leerlingen onderzoek voor hun Praktische Opdracht voor Maatschappijleer. Ook de Nieuwstool.nl wordt daarbij ingezet.

Om invulling te geven aan de Praktische Opdracht voor Maatschappijleer geeft docent Daan Verhoeven de leerlingen van 5 havo de keuze uit drie opdrachten:

Daan Verhoeven: ‘Als je goed bent in schrijven kies dan voor probleem analyseren. De opdracht is het schrijven van artikel over een actueel maatschappelijk probleem. De opdracht kranten vergelijken is eigenlijk gewoon werken. Aan de hand van een vragenlijst maken ze een vergelijking tussen drie a vier kranten. De opdracht kranten maken is iets creatiever, daar gaan de leerlingen stoeien met inhoud en lay-out’.

Als voorbereiding gebruiken leerlingen de gratis couponcodes voor Blendle via de onlangs gelanceerde Nieuwsservice Digitaal van Nieuws in de klas. Daarmee hebben leerlingen kosteloos een maand toegang tot alle artikelen van zeventien verschillende landelijke en regionale nieuwstitels.

Daan Verhoeven: ‘Ik heb een intermediairaccount bij Nieuws in de klas. Samen met mijn collega’s heb ik codes voor Blendle aangevraagd voor de vijfennegentig 5 havo-leerlingen. Zo kon iedereen de praktijkopdracht doen.’

Daan Verhoeven: ‘De instructie met Blendle doe ik klassikaal. Ik heb in dezelfde periode als de leerlingen toegang tot alle nieuwstitels. Ik open mijn eigen account en laat op het digibord zien hoe ze door de kranten kunnen bladeren. Als leerlingen geen idee hebben waarover ze moeten schrijven, adviseer ik ze door de kranten heen te bladeren. Dat kan met de fysieke kranten in de klas maar ook digitaal via Blendle. Ik laat ze op zoek gaan naar een artikel dat ze aanspreekt. Als ze dan een artikel te pakken hebben, laat ik ze de sleutelwoorden noteren. Deze sleutelwoorden gebruiken ze dan als zoekterm binnen Blendle en zo komen ze weer op gerelateerde onderwerpen uit andere nieuwstitels.‘

Op basis hiervan kiezen leerlingen onderwerpen die ze individueel bespreken met de docent. Zo kan hij bijsturen als de onderwerpen te breed of te vaag worden. Een goed gekozen onderwerp is actueel en ligt dicht bij jezelf vindt Daan. Een onderwerp als het conflict tussen Europa en Turkije is te ruim en kan beter ingekaderd worden. Als een leerling het in relatie wil brengen met de gevolgen voor de Nederlandse verkiezingen is het wel geschikt en beter te overzien voor de leerlingen.

Vooraf geeft Daan een instructie waarin hij laat zien hoe je met de nieuwstool werkt. Het advies aan de leerlingen is om altijd een back-up van hun teksten te maken. Het vaste format van de Nieuwstool is heel bruikbaar vindt Daan.

Daan Verhoeven: ‘Er zijn drie redenen waarom ik voor de nieuwstool kies’:

  • Vanwege het vaste format krijg ik kranten die ik goed kan vergelijken. Dat is voor mij als docent handig.
  • Leerlingen hebben over het algemeen geen ervaring met lay-out. Mijn ervaring is dat ze zich daar heel erg in kunnen verliezen. Ik neem ze daarom in bescherming, het gaat tenslotte bij deze opdracht om de inhoud.
  • Bij de echte krant ben je ook gebonden aan beperkingen. De lay-out staat vast en je artikel mag een bepaald aantal woorden bevatten. Ik vind het goed dat ze met deze beperkingen leren omgaan.’

De lessen van Daan Verhoeven kunnen ter inspiratie gebruikt worden.

De opdrachten Maatschappelijk probleem analyserenKrant maken en Kranten vergelijken zijn gemaakt voor 5 havo maar kunnen ook aangepast en gebruikt worden voor en ander leerniveau. Wil je ook gebruik maken van de gratis couponcodes via Blende? Maak dan gebruik van onze Nieuwsservice Digitaal.

Nieuwsbrief