Rellen of demonstraties? Lessen over de avondklokrellen

De gebeurtenissen en onrust na het ingaan van de avondklok zijn goed om te bespreken in de les. De nieuwswaarde is hoog en leerlingen horen over het nieuws via verschillende kanalen.  Het nieuws beïnvloedt het dagelijks leven en raakt aan belangrijke kernwaarden van de samenleving.

Nieuws in de klas beschrijft hieronder een aantal lesvoorbeelden over de avondklokrellen.

Framing

Welke begrippen worden gebruikt in de berichtgeving over de onrust naar aanleiding van de coronamaatregelen. De woorden en taal waarmee over nieuwsgebeurtenissen wordt gesproken is verschillend. De demonstraties tegen de coronamaatregelen worden in veel media inmiddels omschreven als rellen.  Het maakt een groot verschil welke woorden gebruikt worden. De burgermeester van Eindhoven sprak zelfs van een aanstaande burgeroorlog. Door zware woorden te gebruiken kun je meer gewicht aan gebeurtenissen geven. Het beïnvloeden van de publieke opinie door gebruik van woorden noemen we framing. De gebeurtenis wordt als het ware in een kader geplaatst met een sterke positieve of negatieve bijbetekenis. Het maakt bijvoorbeeld uit of je spreekt over een vrijheidsstrijder of een terrorist. Maar een sterke omschrijving met metaforen helpt wel om een boodschap over te brengen.

Gebruik de lessuggestie Framing in het nieuws om de berichtgeving van de afgelopen tijd te analyseren.

Zie ook het dossier van Trouw over Framing.

 

Desinformatie en nepnieuws

Bij heftige nieuwsgebeurtenissen ontstaan er ook geruchten en nepnieuws. Verouderde foto’s worden alsof ze recent zijn en veel oproepen tot rellen worden verspreid in social media. Het is belangrijk om betrouwbaar nieuws te kunnen herkennen. Nieuwsmedia controleren het nieuws dat zij maken zoveel mogelijk. Journalisten factchecken, controleren bronnen en laten verschillende perspectieven op het nieuws zien.

Gebruik de lesbundel Journalistiek als wapen tegen nepnieuws en desinformatie.

Zie ook de oproep van nu.nl om berichten te factchecken.

 

Debat

De berichtgeving kan goed gebruikt voor een debat in de klas. Er zijn in het nieuws veel argumenten beschreven op basis waarvan je een mening kunt vormen.

Doe onderzoek met de klas naar de achtergronden van de onrust. Een deel van de klas vertegenwoordigt de ‘demonstranten’ de anderen vertegenwoordigen de ‘overheid’. Zorg dat verschillende onderdelen aan bod komen zoals: recht op demonstreren, openbare orde en veiligheid, coronamaatregelen, betrokken personen en organisaties.

 

Differentiëren met Nieuwsservice

Bij deze opdrachten kunt u de Nieuwsservice gebruiken om te differentiëren. U kunt u deze opdracht gebruiken met artikelen die u selecteert of leerlingen zoeken in het nieuws op basis van eigen interesse. Met de Nieuwsservice kunnen docenten en leerlingen kosteloos gebruik maken van het nieuws  waarmee authentieke bronnen gebruikt kunnen worden in de les.

 

Nieuws in de klas heeft een aantal artikelen over de coronaprotesten verzameld die u kunt gebruiken bij bovenstaande opdrachten.

De Volkskrant: Na ingaan avondklok rellen en vernielingen in zeker tien gemeenten

NRC: dit is een burgeroorlog die ons toch heeft overvallen zegt de Eindhovense burgemeester

De Telegraaf: Rellen en vernielingen in flink aantal steden: wie komen er op af?

RTL Nieuws: Van Geleen tot Zwolle: hier sloeg de vlam gisteravond in de pan

Nederlands Dagblad: Derde avond met rellen, heftigst in Rotterdam: aanval op politie met zwaar vuurwerk en stenen

De Telegraaf: Limburgse leraren gaan ’eigen’ relschoppers in kraag vatten

 

Nieuwsbrief