Praktijkvoorbeelden

Workshop rekenen met Nieuws in de klas

Workshop rekenen met Nieuws in de klas

‘Het nieuws is smullen voor rekenen’ 
 Leerkrachten over rekenen aan de hand van het nieuws
Rekenen en taal vormen de kernvakken van het basisonderwijs. Op het congres Rekenen op taal heeft Nieuws in de klas een workshop betekenisvol rekenen aan de hand van actualiteiten verzorgd. Het congres werd voor de tweede keer georganiseerd en is een initiatief van Volgens Bartjens en Meer Taal in samenwerking met Uitgeverij Koninklijke van Gorcum.

Meer
Docentenprofiel: Myriam Mousset

Docentenprofiel: Myriam Mousset

Nieuws in de klas bij Myriam Mousset, leerkracht bij de Vrije Ruimte, groep 7 en 8.
Docenten die Nieuws in de klas gebruiken werken aan de speerpunten taalvaardigheid, mediawijsheid en burgerschap. Wie zijn deze docenten en hoe maken zij gebruik van de diensten van Nieuws in de klas?

Meer
Docentenprofiel: Gerton Weck

Docentenprofiel: Gerton Weck

Nieuws in de klas bij Gerton Weck, docent op het Melanchton Schiebroek.
Docenten die met Nieuws in de klas werken onderschrijven de speerpunten taalvaardigheid, mediawijsheid en burgerschap. Wie zijn deze docenten en hoe maken zij gebruik van de diensten van Nieuws in de klas?

Meer
Dagbladen in de les Nederlands

Dagbladen in de les Nederlands

Een docent Nederlands in het voortgezet onderwijs laat zien hoe hij actualiteit en nieuws in zijn lessen gebruikt.

Meer
Zone: actualiteit als start van discussie

Zone: actualiteit als start van discussie

In het tijdschrift Zone is een artikel gepubliceerd waarin drie praktijkvoorbeelden van het gebruik van actualiteit in de klas worden beschreven.

Meer
Bijlessen taalvaardigheid op de basisschool

Bijlessen taalvaardigheid op de basisschool

De Brede School Academie (BSA) in Zaanstad werkt intensief aan begrijpend lezen met behulp van de actualiteit. Een inspirerend concept.

Meer
Nieuws lezen op de Brede School Academie in Utrecht

Nieuws lezen op de Brede School Academie in Utrecht

Op de Brede School Academie (BSA) in Utrecht wordt intensief gewerkt aan begrijpend lezen met het nieuws. We spraken met de projectleider Arjen Scholten, die de aanpak en het effect van de BSA toelichtte.

Meer
Scholierenpeiling in de NT2-les

Scholierenpeiling in de NT2-les

Leerlingen uit een klas NT2 vulden de scholierenpeiling van 2014 in. Maar niet voordat helder was wie en wat er op de lijst stond. Docent Jan Weijters behandelde de verschillende nieuwsgebeurtenissen, nieuwswoorden en nieuwspersonen.

Meer
Nieuwsmedia in het basisonderwijs

Nieuwsmedia in het basisonderwijs

Een docent laat aan groep 8 van de basissschool zien hoe taalvaardigheid, mediawijsheid en burgerschap samenkomen.

Meer