De Olympische Winterspelen worden gehouden van 4 tot en met 20 februari 2022. Veel Nederlandse topsporters zijn afgereisd om medailles binnen te halen. Naast het sportelement zal er in de nieuwstitels aandacht zijn voor het gastland China, zowel op het gebied van mensenrechten als corona. Deze spelen zijn een mooie aanleiding om het nieuws tijdens de les te gebruiken. Vraag gratis de Nieuwsservice Digitaal aan of raadpleeg de websites van de nieuwstitels. Bij onderstaande lessuggesties wordt gebruik gemaakt van het nieuws.
Wilt u een krant in de klas gebruiken voor dit onderwerp? Dat kan zowel digitaal als op papier. Vraag gratis de Nieuwsservice Digitaal aan of raadpleeg de websites van de nieuwstitels.
Naast de eigen invulling van het thema winterspelen doen we hieronder een aantal suggesties die u kunnen helpen de les vorm te geven. U vindt feitelijke achtergronden en vraagsuggesties. Om de opdrachten goed te kunnen maken is het van belang dat de wedstrijden in China al zijn begonnen. Op die manier kunnen leerlingen inhaken op de concrete wedstrijdresultaten
Context bij dit onderwerp
De Olympische Winterspelen worden gehouden in Beijing in China. De eerste Olympische Winterspelen werden in 1924 gehouden in Frankrijk, in Chamonix.
Tot 1992 werden de Olympische Zomerspelen en de Winterspelen in hetzelfde jaar georganiseerd. Sinds 1992 wisselen de spelen elkaar om de twee jaar af.
De Olympische Winterspelen worden gehouden in Beijing in China. De eerste Olympische Winterspelen werden in 1924 gehouden. Tot 1992 werden de Olympische Zomerspelen en de Winterspelen in hetzelfde jaar georganiseerd. Sinds 1992 wisselen de spelen elkaar om de twee jaar af. Het wedstrijdschema van de Nederlandse sporters is hier te vinden:
De volgende sporten zijn te zien tijdens Winterspelen: alpineskiën, biatlon, bobsleeën, curling, freestyleskiën, ijshockey, kunstrijden, langlaufen, noordse combinatie, rodelen, schaatsen, schansspringen, shorttrack, skeleton en snowboarden.
Welke sport zou jij op topniveau willen beheersen? Met 140km per uur naar beneden in een bobslee? Of …. schaatsen voor goud? Zoek naar een artikel over de sport die je zou willen beheersen. En ga op zoek naar een wedstrijdverslag en een interview met een sporter.
a) Lees het artikel dat je gevonden hebt. Noteer de naam van de krant en de titel van het artikel. Lees van elke sport twee artikelen uit verschillende nieuwstitels. Noteer de naam van de krant en de titel van het artikel.
b) Is er ook een sport op de Olympische Spelen waar je (bijna) nog nooit van hebt gehoord? Zoek een artikel dat gaat over die sport. Beschrijf hoe de sport gespeeld wordt. Wat moet je doen, waar komt de sport vandaan, en wanneer heb je gewonnen? Schrijf op basis van het gevonden artikel en je eigen research een kort artikel.
c) Schrijf een korte samenvatting van één artikel.
d) Welke vragen zou jij aan een sporter stellen als je er voor de krant een artikel over zou moeten schrijven?
Een nieuwsredactie heeft elke dag de keuze uit honderden onderwerpen voor een nieuwsartikel. In een krant moet het belangrijkste nieuws staan. Hoe kies je wat het meest nieuwswaardig is? Om dat te bepalen wordt gekeken naar de nieuwswaarde.
Aan de hand van nieuwswaarde van een gebeurtenis wordt gekozen of er een nieuwsitem van gemaakt wordt door een nieuwsredactie.
a) Stel je voor dat je de baas van een krant bent. De journalisten hebben allemaal mooie artikelen geschreven, allemaal willen ze op de voorpagina. Hoe zou jij bepalen welk artikel op de voorpagina van een krant moet komen? Bedenk drie criteria die je in je besluit laat meewegen in het bepalen van de nieuwswaarde van een gebeurtenis.
b) In Nederland gaan veel berichten in de krant over de prestaties van Nederlandse schaatsers. Zou dat in andere landen ook zo zijn? (gebruik in je antwoord het begrip nieuwswaarde).
Metaforen
Sportjournalistiek is bedoeld om informatie te geven over de sport, maar is ook bedoeld als amusement voor de lezer. Sportjournalisten gebruiken metaforen om hun verhaal begrijpelijk, overtuigend en met emotie over te brengen. Bij sport worden vaak oorlogs- of strijdmetaforen gebruikt. Woorden als de aanval, tweegevecht, defensie, afmaken zie je vaak terug in een artikel.
Fysiek en mentaal
Sporters worden in wedstrijdverslagen regelmatig beschreven in termen van fysieke aspecten zoals snelheid, lenigheid, lichaamsbouw, schotkracht enzovoort. Daarnaast worden mentale aspecten genoemd zoals leiderschapskwaliteiten, overzicht en intelligentie.
a) Zoek in nieuwstitels naar de wedstrijdverslagen en noteer verschillende metaforen en fysieke en mentale beschrijvingen over de sporters.
b) Ga op zoek in de wedstrijdverslagen naar de 5w en 1h. Zou je nog andere onderdelen kunnen toevoegen om het wedstrijdverslag uit te breiden?
In 2014 waren de Winterspelen in Rusland. Sommige deelnemende landen hadden hun twijfels bij het gastland vanwege het gebrek aan vrijheid van meningsuiting in het Rusland. In 2018 waren de Winterspelen in Pyeongchang in Zuid-Korea. Tijdens die spelen ontmoetten leiders van landen elkaar die elkaar niet zo liggen of sterker nog hele slechte politieke banden hebben.
Nu de Olympische Winterspelen in China zijn roepen activisten sporters op om hun solidariteit te betuigen met slachtoffers van mensenrechtenschendingen in China. Dat kunnen ze doen met een speciaal handgebaar: een soort C-vorm waarmee je een volle maan vasthoudt. Er zijn wel regels aan verbonden. Sporters mogen wel hun mening uiten maar dit mag niet gericht zijn tegen specifieke mensen of landen.
a) Zoek een artikel waarin het gaat over politiek en sport
b) Vind je dat sporters alleen met hun sport bezig moeten zijn of kan sport gebruikt worden om aandacht te vragen voor een politieke situatie?
Uit onderzoek blijkt dat vrouwelijke atleten vaak poserend worden afgebeeld, als modellen, terwijl mannelijke atleten vaker in actie op foto’s verschijnen.
a) Ga op zoek naar geposeerde foto’s en foto’s in actie van mannelijke en vrouwelijke sporters.
b) Kom jij dit verschil ook tegen of juist niet?
c) Wat vind jij, zouden mannen en vrouwen hetzelfde afgebeeld moeten worden? Of mag er verschil zijn? Schrijf een korte column. Dat is een kort artikel waarin de schrijver vertelt wat hij ergens van vindt. Of hou een korte presentatie in de klas.
Maak knipsels of print berichten uit van jouw favoriete artikelen over de Olympische Spelen. Leg uit waarom je deze artikelen goed vindt. Ruil artikelen met medeleerlingen.