Deze actuele opdracht over de de bestorming van het Capitool is direct in te zetten voor leerlingen.
Woensdag 6 januari kon je de geschiedenis live volgen via het nieuws en social media. Boze Trump-aanhangers bestormden het Capitool, voor Amerikanen misschien wel het belangrijkste symbool van hun democratie. Het was een laatste poging om president Trump in het zadel te houden.
Bron
De Volkskrant Wat je moet weten over de bestorming van het Capitool
Woordenschat
ongegrond – lockdown – de parlementariër – gebarricadeerd – ongefundeerd – de claim – Nationale Garde – de druppel die de emmer doet overlopen – de escalatie – de ambtstermijn – de formaliteit – tumultueuze
Leerdoel
Ik kan uitleggen wat de aanleiding was voor de bestorming van het Capitool
Opdracht 1 – Tijdlijn
Vat de chronologische informatie in de tekst samen in een tijdlijn.
Opdracht 2 – Stellingen
Vat de tekst samen in vijf stellingen. Licht elke stelling kort toe. Lever je stellingen in bij de leraar. Een keuze uit alle stellingen kan worden gebruikt voor een gesprek of discussievorm met de hele groep.
Opdracht 3 – Collage
Verbeeld de kern van tekst in een collage. Maak het jezelf niet gemakkelijk met voor de hand liggende afbeeldingen en zorg dat de afbeeldingen een geheel vormen en voor een andere lezer van de bron herkenbaar de inhoud weergeven.
Differentiëren met Nieuwsservice
Bij deze opdracht kan de gratis Nieuwsservice worden gebruikt om te differentiëren. U kunt u deze opdracht gebruiken met artikelen die leerlingen zoeken in het nieuws op basis van eigen interesse. Of u kunt zelf teksten selecteren van een ander niveau. Leerlingen kunnen dan een aantal moeilijke woorden uit de tekst selecteren om te omschrijven.
Met de Nieuwsservice kunnen dag- en weekbladen gratis bezorgd worden voor docenten waarmee authentieke bronnen gebruikt kunnen worden in de les.
Over MNM Week
Deze opdracht is gemaakt door Pieter Snel van MNM Week. Regelmatig worden actuele opdrachten geplaatst die ook te vinden zijn op www.MNMWeek.nl.