Tijdens Journalist in de klas 2025 gingen maar liefst 110 journalisten op pad naar basisscholen en middelbare scholen door het hele land. Daarnaast brachten 18 klassen een bezoek aan redacties van kranten, omroepen en online platforms. Een waardevolle ervaring, want zo maken leerlingen kennis met de journalistiek van binnenuit — en ontdekken ze waarom betrouwbare informatie zo belangrijk is. Zowel docenten als journalisten kijken enthousiast terug. Een greep uit de reacties:
“De journalisten waren ontzettend vriendelijk en enthousiast. Ze hebben erg veel leuke verhalen verteld over onderwerpen die studenten ook aanspreken.”
– Laura Kooy, MBO Rijnland in Woerden
“Onze leerlingen wonen pas in Nederland, sommigen zo’n zes maanden. De hoofdredacteur regio van het AD is heel benaderbaar en kan begrijpelijk uitleggen. De leerlingen hebben geleerd hoe de Nederlandse pers werkt, wat de regels zijn en hoe vrije meningsuiting hier in elkaar zit. Wij hopen dat hij snel nog een keer komt voor een andere klas.”
– Wim van Eijk, De Internationale Vos, Schiedam
“De kinderen reageerden ontzettend enthousiast op het bezoek. Ze waren erg betrokken, stelden veel vragen en voelden zich duidelijk op hun gemak om hun mening te geven. De journalist luisterde met oprechte interesse naar wat de kinderen te vertellen hadden en wist hen te enthousiasmeren over zijn vak.”
– Liselotte van der Meulen, basisschool Aquamarijn, Den Haag
“Het was weer een feestje om te vertellen waarom journalistiek zo’n mooi én belangrijk vak is, en om met basisschoolkinderen in Benthuizen daarover te praten. We bespraken waarom doorvragen belangrijk is en hoe je nepnieuws herkent. Heerlijk, al die vragenlijstjes die ze van tevoren hadden gemaakt.”
– Hans-Lukas Zuurman, Nederlands Dagblad
“Het MBO Rijnland was vandaag op bezoek bij FD en BNR – het was een erg leuke groep.”
– Freek Kilsdonk, Het Financieele Dagblad
“Journalistiek is zelden rechttoe rechtaan. Dat ontdekten ook de vwo-leerlingen van het Canisius College in Nijmegen tijdens onze workshop. We namen de klas mee in de wereld van regioverslaggeving en lieten zien hoe één verhaal op vier manieren wordt verteld: op tv, radio, online en via social media. De leerlingen leerden wat journalistiek écht inhoudt: nieuwsgierigheid tonen, feiten controleren en het nieuws vinden – gewoon op straat.”
– Safiya Mohamud Hussein & Elçin Coraklar, Omroep Gelderland
“Vandaag kwam een journalist bij de Verrekijkers, een parttime hb-groep, vertellen over zijn werk. De kinderen waren erg betrokken en hadden veel vragen. We hebben genoeg ideeën opgedaan voor ons komend project.”
– Sandra de Graaf-Simoskie, basisschool De Wildert, Breda
“Het was boven verwachting. De journalist had een interessant verhaal én een camera meegenomen voor een opdracht met de leerlingen. Ook had hij een filmpje opgenomen met een rondleiding door de studio en een persoonlijke boodschap voor onze V5-leerlingen. Leerlingen die ik later sprak, waren eensgezind: toffe les (😊) met een interessante journalist.”
– Gerard Klaassen, Rembrandt-college, Veenendaal
“We hebben de leerlingen in zes groepen verdeeld en een fictieve newsroom nagespeeld. Ze moesten een reportage bedenken voor een medium naar keuze, zoals TikTok of YouTube. Daarna presenteerden ze het aan ons, en gaven wij feedback in de vorm van vragen – zo kregen ze een inkijkje in onze manier van denken.”
– Jacco Versluis & Josette Kootstra, Human
Benieuwd naar hoe je zelf Journalist in de klas naar jouw school kunt halen? De inschrijving is voor 2025 helaas gesloten, maar in april 2026 wordt Journalist in de klas weer georganiseerd.