Uit het CITO-onderzoek Balans Oordelen en argumenteren als onderdeel van actief burgerschap en sociale integratie blijkt dat leerlingen die het nieuws volgen hoger scoren op argumentatievaardigheden dan klasgenoten die dat niet doen.
Een divers leesaanbod stimuleert tot lezen, en vergroot de geletterdheid – een voorwaarde voor deelname aan de maatschappij. Pleidooien voor het lezen van verschillende soorten teksten.
Het actieonderzoek ‘Maatschappijleer met actualiteit’ van Stef van der Linden is het beste onderzoek van studenten Maatschappijleer (tweedegraads) van 2011. Dit bleek tijdens de LIO-dag van Expertisecentrum Maatschappijleer in maart 2012.
Het lezen van kranten heeft een positief effect op de leerprestaties. Dat blijkt uit het peilingsonderzoek Balans Actief Burgerschap en Sociale integratie van CITO.
Jongeren die regelmatig dagbladen lezen en jongeren die zelden dagbladen lezen hebben andere beweegredenen om zich te informeren over nieuws, over hun keuze van nieuwsmedia en de mate waarin zij deelnemen aan de maatschappij.