Kinderboekenambassadeur maakt lesopdracht bij het nieuws

Kinderboekenambassadeur Manon Sikkel heeft voor Nieuws in de klas een lesopdracht gemaakt om het verhalende karakter van nieuws te gebruiken.

Manon is Kinderboekenambassadeur van 2019 tot 2021 en gaat een heel land aan het lezen krijgen. “Ik heb het nog nooit gedaan, maar ik denk wel dat ik het kan.” aldus Manon.

Manon Sikkel: “Een paar jaar geleden was er in New York een man die naast een boekwinkel woonde. Hij vroeg aan de eigenaar van de boekwinkel of hij alle boeken een keer mocht lezen. Dat mocht. Hij las ze heel voorzichtig, zonder ze vies te maken of dubbel te vouwen. Als hij de boeken gelezen had, bracht hij ze terug.

Na vijf jaar had hij alle boeken gelezen. En hij ontdekte dat al die boeken op elkaar leken. Er was namelijk altijd een hoofdpersoon. En die hoofdpersoon had een probleem. Dan verzon de hoofdpersoon een manier om dat probleem op te lossen. En dat mislukte drie keer. Pas de vierde keer lukte het.

Ik hoorde dit verhaal op het nieuws op de radio. Ik denk dus wel dat het echt waar is. En ik ben het nooit vergeten.” Welk nieuws bericht ben jij nooit vergeten? Heb je ooit een nieuwsbericht gehoord dat je niet snel bent vergeten? Het kan van alles zijn. Een vliegtuigongeluk, een omgevallen boom of twee vloggers die in Amerika zijn opgepakt en de gevangenis in moeten.

Het kan een bericht zijn dat je gisteren hoorde, maar misschien is het ook iets dat je hoorde of zag toen je heel klein was.

Een nieuwsbericht is eigenlijk altijd een verhaal. Er is een hoofdpersoon (bijvoorbeeld de vlogger), die heeft een probleem (hij is opgepakt in Amerika omdat hij ergens liep wat zeer verboden was). Hij probeert het probleem op te lossen, maar dat mislukt drie keer.

 

Opdracht: Schrijf een verhaal aan de hand van een nieuwsbericht.

Kies een bericht uit het nieuws of een artikel uit de krant dat je interessant vindt. En maak daar een fictief verhaal over.

Om een verhaal te maken kun je denken aan de volgende punten:

  • Wie is je hoofdpersoon?
  • Wat is het probleem?
  • Hoe kan de hoofdpersoon het oplossen?
  • Hoe kan het misgaan?
  • En loopt het goed af of slecht? Mag de vlogger bijvoorbeeld terug naar Nederland of gaat hij twintig jaar de gevangenis in.

De opdracht kan uitgebreid worden voor extra uitdaging. Door ook het verhaal van een ander personage te vertellen. Bijvoorbeeld de ouders van de vlogger of de politieagent die de vlogger oppakt. Zo ontstaan er verschillende verhalen vanuit verschillende perspectieven rond de nieuwsgebeurtenis. Als je met meerdere leerlingen verschillende verhalen vergelijkt en bespreekt kom je er achter dat iedereen heel verschillend naar dezelfde gebeurtenis kan kijken.

 

 

 

 

 

Nieuwsbrief