Nieuwsfoto’s kunnen schokkend of confronterend zijn. Toch worden deze soms wel bij een artikel geplaatst. De hoofdredacteur kan hier verschillende redenen voor hebben.
Een nieuwsartikel of -item kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd: niet iedereen zal dezelfde conclusie trekken na het lezen of zien ervan. De interpretatie ervan is dus persoonsgebonden.
Nieuwsfoto’s die bij een artikel worden geplaatst, leveren soms discussie op. De foto is bijvoorbeeld heel schokkend of confronterend. Toch zijn er voor de hoofdredacteur verschillende redenen om zo’n foto wel in de krant op te nemen.
Het nieuws is voor kinderen en jongeren niet altijd gemakkelijk te volgen. In nieuwsberichten staat soms jargon, of moeilijke woorden die zij niet kennen. Toch zijn nieuwsmedia erg geschikt om de taalvaardigheid van leerlingen te vergroten.
Politici verschijnen regelmatig in het nieuws. Door het nieuws te volgen, kom je veel over de politiek en politici te weten. Bijvoorbeeld bij welke partij ze horen en waar zij voor staan.
Het nieuws volgen moet je leren. Daarom gaan de leerlingen bij deze lessuggestie een week lang de actualiteit volgen. Iedere dag is iemand anders verantwoordelijk voor het nieuws van de dag.
Beroemdheden komen veelvuldig in het nieuws. Ze staan graag in de spotlights om hun verkoopcijfers te verhogen en hun imago te verbeteren. Maar horen deze berichten wel in de krant of in een nieuwsuitzending?
In dag- of weekbladen of op sommige nieuwssites staan recensies van boeken. Deze zijn vrijwel allemaal opgebouwd uit vaste onderdelen, zoals feitelijke gegevens, een samenvatting, een analyse en een beoordeling.
Duurzaamheid is een actueel thema en wordt veel besproken in het nieuws. Zo verschijnen er bijvoorbeeld geregeld artikelen of items over een nieuwe uitvinding, (inter)nationaal overleg over duurzame ontwikkeling of het milieu.
Nieuwsmedia hebben graag contact met hun lezers. Dit vergroot hun betrokkenheid en bovendien kunnen deze reacties weer nieuws opleveren. Reageren kan via bijvoorbeeld met een ingezonden brief, online of via social media.