Elke dag gebeurt er over de hele wereld van alles. Toch komt dit niet allemaal in de krant of in het journaal: de journalist moet keuzes maken. Of iets het nieuws haalt, hangt af van de nieuwswaarde van de gebeurtenis.
Of een bepaalde gebeurtenis goed nieuws is of juist slecht, is voor iedereen verschillend. Wat goed nieuws is voor de één, kan slecht nieuws zijn voor de ander.
Het nieuws is voor kinderen en jongeren niet altijd gemakkelijk te volgen. In nieuwsberichten staat soms jargon, of moeilijke woorden die zij niet kennen. Toch zijn nieuwsmedia erg geschikt om de taalvaardigheid van leerlingen te vergroten.
In het nieuws gaat het geregeld over burgemeesters, wethouders en gemeenteraden. Bijvoorbeeld bij een wetswijziging of als reactie op een bepaalde gebeurtenis in de stad. Maar wat zijn de taken van een burgemeester eigenlijk?
‘Bekijk de krant eens goed’ is een direct bruikbare les. De bedoeling van deze opdracht is dat leerlingen de krant gaan onderzoeken en ontdekken door de vragen en opdrachten. Zo komen leerlingen te weten hoe een krant in elkaar zit.
Nieuwsmedia informeren niet alleen, ze bieden ook een platform voor meningen. Zo staan er opinieartikelen en ingezonden brieven in, maar ook beschouwingen met een overzicht van meningen in het nieuws.
Journalisten moeten bij het schrijven van een nieuwsbericht zo volledig mogelijk zijn. Daarom is een goede kop erg belangrijk. Bovendien geeft het artikel als het goed is antwoord op de 5w1h-vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
Onderwerpen uit de methoden worden geregeld in nieuwsmedia behandeld. Dit is een mooie gelegenheid om leerlingen te laten ervaren hoe relevant het is wat zij leren.
Na een belangrijke gebeurtenissen schrijven vrijwel alle kranten erover. Maar niet op dezelfde manier. Ze kiezen bijvoorbeeld een eigen invalshoek.
In de media wordt bericht over uiteenlopende onderwerpen. Daarmee zijn kranten en nieuwssites een goede bron van informatie. Met deze lessuggestie maken leerlingen een dossier aan over een zelfgekozen onderwerp.