565; Nederlands

Allemaal meningen

Allemaal meningen

Lessuggestie over meningen en reacties op actueel nieuws.

Meer
5 W-vragen en 1 H-vraag

5 W-vragen en 1 H-vraag

Een journalist probeert altijd een zo volledig mogelijk verhaal te vertellen. Daarvoor wordt in de journalistiek een ezelsbruggetje gebruikt: de 5W1H-methode. Ze geven antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.

Meer
Mijn nieuws, jouw nieuws

Mijn nieuws, jouw nieuws

Er zijn in Nederland allerlei soorten nieuwsmedia die via verschillende kanalen het nieuws brengen. Hoe je het nieuws volgt, verschilt per persoon.

Meer
Maak je eigen nieuwsquiz

Maak je eigen nieuwsquiz

Een nieuwsquiz is een leuke en leerzame manier om te testen wat de leerlingen van het nieuws onthouden hebben.

Meer
Feit of mening?

Feit of mening?

Nieuwsberichten in de krant of op tv bevatten zowel feiten als meningen. Daarom is het belangrijk om een duidelijk onderscheid tussen deze twee te maken. Maar hoe kun je zien of bijvoorbeeld een uitspraak een feit of een mening is?

Meer
Leesstrategieën voor begrijpend lezen

Leesstrategieën voor begrijpend lezen

Nieuwsartikelen zijn uitermate geschikt om te oefenen met begrijpend lezen. Op deze manier maken de leerlingen kennis met het nieuws en passen ze geleerde leesstrategieën toe op actuele teksten.

Meer
Tekstsoorten

Tekstsoorten

In nieuwsmedia vind je naast nieuwsberichten ook andere soorten teksten, zoals columns, achtergrondverhalen, recensies en ingezonden brieven.

Meer
Nieuws van de dag

Nieuws van de dag

Het nieuws volgen moet je leren. Daarom gaan de leerlingen bij deze lessuggestie een week lang de actualiteit volgen. Iedere dag is iemand anders verantwoordelijk voor het nieuws van de dag.

Meer