Deel 1: Tom Vennink ‘Onze correspondent ter plaatse’, ‘Een reportage van onze correspondent’, ‘…En dan schakelen we nu live over naar onze correspondent in Rusland.’ Deze zinnen hoor en lees je vaak als je het nieuws een beetje volgt. Maar wat is een correspondent eigenlijk en wat doet deze persoon? Dat ontdekken de leerlingen in […]
Formeren is een beetje als verkering vragen. Voordat je het echt durft te vragen, wil je eigenlijk al weten of de ander jou wel net zo leuk vindt. In de politiek is dat zo ingewikkeld dat er een matchmaker bij nodig is; de informateur. Een kabinetsformatie kan lang duren en het vindt bijna altijd achter […]
Wat is de rol van fotografie in een krant? Hoe illustreert beeld een verhaal, of juist andersom? Over het onderwerp persfotografie maakte Nieuws in de Klas een speciaal lespakket. Hoe gaat een fotojournalist te werk? En welke materialen heb je allemaal nodig? De opdrachten kunnen ook zonder de nieuwsservice, maar voor optimaal resultaat is het […]
In dit lespakket kun je met afgeronde opdrachten in een kort tijdsbestek kinderen handvatten geven om beter met al dit confronterende nieuws om te gaan. Zeker omdat er in een oorlog veel nepnieuws circuleert, helpt het kinderen als ze weten hoe nieuws wordt gemaakt. Waarom het belangrijk is dat journalisten, ondanks de ellendige beelden, verslag doen. En ze leren onderscheid te maken tussen nepnieuws en onafhankelijke kwaliteitsjournalistiek.
Volg het EK Voetbal en de Olympische Spelen met uw leerlingen met het lesmateriaal Sport in het nieuws. Aan de hand van het sportnieuws maken leerlingen leeskilometers over hun favoriete sport.
Deze actuele opdracht over algoritmen is direct in de les te gebruiken.
Leerlingen gaan met deze lessuggestie onderzoeken wat goed nieuws is en gaan in gesprek over de nieuwswaarde van berichtgeving. Hoe komt het dat slecht nieuws vaak meer aandacht krijgt dan goed nieuws?
Deze actuele opdracht over de ramadan is direct in te zetten voor leerlingen.
Deze actuele opdracht over de meteoriet waardoor dinosauriërs uitstierven is direct in te zetten voor leerlingen.
Deze actuele opdracht over de vraag of het WK voetbal geboycot moet worden, is direct in te zetten voor leerlingen.