Nieuwsartikelen zijn uitermate geschikt om te oefenen met begrijpend lezen. Op deze manier maken de leerlingen kennis met het nieuws en passen ze geleerde leesstrategieën toe op actuele teksten.
Journalisten gebruiken voor een nieuwsartikel of -item informatie van derden. Zo dienen persbureaus, deskundigen en getuigen als bron voor het nieuws.
In kranten staan geregeld cartoons: humoristische tekeningen, met of zonder tekst. In het nieuws gaat het vaak om een karikatuur van een bekend persoon of een persiflage van een actuele situatie.
Nieuwsfoto’s kunnen schokkend of confronterend zijn. Toch worden deze soms wel bij een artikel geplaatst. De hoofdredacteur kan hier verschillende redenen voor hebben.
Een nieuwsartikel of -item kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd: niet iedereen zal dezelfde conclusie trekken na het lezen of zien ervan. De interpretatie ervan is dus persoonsgebonden.
Nieuwsfoto’s die bij een artikel worden geplaatst, leveren soms discussie op. De foto is bijvoorbeeld heel schokkend of confronterend. Toch zijn er voor de hoofdredacteur verschillende redenen om zo’n foto wel in de krant op te nemen.
In dag- of weekbladen of op sommige nieuwssites staan recensies van boeken. Deze zijn vrijwel allemaal opgebouwd uit vaste onderdelen, zoals feitelijke gegevens, een samenvatting, een analyse en een beoordeling.
Duurzaamheid is een actueel thema en wordt veel besproken in het nieuws. Zo verschijnen er bijvoorbeeld geregeld artikelen of items over een nieuwe uitvinding, (inter)nationaal overleg over duurzame ontwikkeling of het milieu.
Nieuwsmedia hebben graag contact met hun lezers. Dit vergroot hun betrokkenheid en bovendien kunnen deze reacties weer nieuws opleveren. Reageren kan via bijvoorbeeld met een ingezonden brief, online of via social media.
Of een bepaalde gebeurtenis goed nieuws is of juist slecht, is voor iedereen verschillend. Wat goed nieuws is voor de één, kan slecht nieuws zijn voor de ander.