462; literatuur

Gedichten maken met het nieuws

Gedichten maken met het nieuws

Bij de lessuggestie Gedichten in het nieuws maken leerlingen gedichten met teksten uit het nieuws. Stimuleer leerlingen en ga creatief aan de slag met de actualiteit. 

Meer
Personage Lezen

Personage Lezen

Leerlingen lezen het nieuws vanuit het perspectief van een fictief personage. Door deze lessuggestie ervaren leerlingen dat hetzelfde nieuws verschillend ontvangen kan worden. Daarnaast leren ze zich inleven in een personage van boek. Om deze lessuggestie te doen hebben de leerlingen eerst een fictieboek gelezen. 

Meer
5 W-vragen en 1 H-vraag

5 W-vragen en 1 H-vraag

Een journalist probeert altijd een zo volledig mogelijk verhaal te vertellen. Daarvoor wordt in de journalistiek een ezelsbruggetje gebruikt: de 5W1H-methode. Ze geven antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.

Meer
Zinsontleding en signaalwoorden

Zinsontleding en signaalwoorden

In de methode worden verschillende taalkundige verschijnselen behandeld. Met deze lessuggestie wordt deze theorie toegepast op een (zelfgekozen) artikel.

Meer
Foto-onderschriften

Foto-onderschriften

Onder een foto in de krant of op een nieuwssite staat altijd een onderschrift: een korte uitleg wat er te zien is en waar het bericht over gaat.

Meer
Betoog, beschouwing, uiteenzetting

Betoog, beschouwing, uiteenzetting

In een krant of op een nieuwssite staan allerlei soorten teksten. Van een betoog in de vorm van een recensie tot een uiteenzetting van feiten in bijvoorbeeld een nieuwsbericht.

Meer
Mijn nieuws, jouw nieuws

Mijn nieuws, jouw nieuws

Er zijn in Nederland allerlei soorten nieuwsmedia die via verschillende kanalen het nieuws brengen. Hoe je het nieuws volgt, verschilt per persoon.

Meer
Maak je eigen nieuwsquiz

Maak je eigen nieuwsquiz

Een nieuwsquiz is een leuke en leerzame manier om te testen wat de leerlingen van het nieuws onthouden hebben.

Meer
Feit of mening?

Feit of mening?

Nieuwsberichten in de krant of op tv bevatten zowel feiten als meningen. Daarom is het belangrijk om een duidelijk onderscheid tussen deze twee te maken. Maar hoe kun je zien of bijvoorbeeld een uitspraak een feit of een mening is?

Meer
Altijd en overal nieuws?

Altijd en overal nieuws?

Nieuws is overal om ons heen en de hele dag komen we ermee in aanraking. Bijvoorbeeld op Facebook of wanneer je de tv aanzet en het journaal net begint. Nieuws is vaker aanwezig dan veel leerlingen denken.

Meer