Nepnieuws, hoe herken je het en wat doe je ertegen? Het lespakket Journalistiek als wapen tegen nepnieuws en desinformatie bevat theorie en opdrachten waar leerlingen zelfstandig mee aan de slag kunnen.
Deze actuele opdracht is direct in de les te gebruiken.
Deze actuele opdracht is direct in de les te gebruiken.
NieuwsMakers is digitaal lesmateriaal over journalistiek en nieuws. Zelf nieuws maken is het leukste dat er is. En leerzaam is het ook. Maar daarvoor moet je wel weten wat er in een nieuwsbericht moet staan en welke bronnen betrouwbaar zijn.
Op 23 mei zijn de verkiezingen voor het Europese Parlement. U kunt hier het gratis lesmateriaal downloaden rond de Europese verkiezingen in het nieuws.
In deze lessuggestie kijken leerlingen terug op het nieuws van de afgelopen tijd en bepalen de nieuwswaarde van berichten.
Bij de lessuggestie Gedichten in het nieuws maken leerlingen gedichten met teksten uit het nieuws. Stimuleer leerlingen en ga creatief aan de slag met de actualiteit.
Leerlingen lezen het nieuws vanuit het perspectief van een fictief personage. Door deze lessuggestie ervaren leerlingen dat hetzelfde nieuws verschillend ontvangen kan worden. Daarnaast leren ze zich inleven in een personage van boek. Om deze lessuggestie te doen hebben de leerlingen eerst een fictieboek gelezen.
Een journalist probeert altijd een zo volledig mogelijk verhaal te vertellen. Daarvoor wordt in de journalistiek een ezelsbruggetje gebruikt: de 5W1H-methode. Ze geven antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.