Een spreekbeurtenboekje vol met informatie over de geschiedenis van de krant en de weg van gebeurtenis naar nieuwsbericht.
In deze lessuggestie kijken leerlingen terug op het nieuws van de afgelopen tijd en bepalen de nieuwswaarde van berichten.
Bij de lessuggestie Gedichten in het nieuws maken leerlingen gedichten met teksten uit het nieuws. Stimuleer leerlingen en ga creatief aan de slag met de actualiteit.
Leerlingen lezen het nieuws vanuit het perspectief van een fictief personage. Door deze lessuggestie ervaren leerlingen dat hetzelfde nieuws verschillend ontvangen kan worden. Daarnaast leren ze zich inleven in een personage van boek. Om deze lessuggestie te doen hebben de leerlingen eerst een fictieboek gelezen.
Op de voorpagina van een dag- of weekblad of op de homepage van een nieussite staat vaak een grote foto. Het maakt het nieuws aantrekkelijker, maar heeft ook tot doel om het artikel te verduidelijken.
Een journalist probeert altijd een zo volledig mogelijk verhaal te vertellen. Daarvoor wordt in de journalistiek een ezelsbruggetje gebruikt: de 5W1H-methode. Ze geven antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
Onder een foto in de krant of op een nieuwssite staat altijd een onderschrift: een korte uitleg wat er te zien is en waar het bericht over gaat.
In een krant of op een nieuwssite staan allerlei soorten teksten. Van een betoog in de vorm van een recensie tot een uiteenzetting van feiten in bijvoorbeeld een nieuwsbericht.
In de methode worden verschillende taalkundige verschijnselen behandeld. Met deze lessuggestie wordt deze theorie toegepast op een (zelfgekozen) artikel.