Nepnieuws, hoe herken je het en wat doe je ertegen? Het lespakket Journalistiek als wapen tegen nepnieuws en desinformatie bevat theorie en opdrachten waar leerlingen zelfstandig mee aan de slag kunnen.
Deze actuele opdracht is direct in de les te gebruiken.
NieuwsMakers is digitaal lesmateriaal over journalistiek en nieuws. Zelf nieuws maken is het leukste dat er is. En leerzaam is het ook. Maar daarvoor moet je wel weten wat er in een nieuwsbericht moet staan en welke bronnen betrouwbaar zijn.
In de Roadshow Persvrijheid debatteren leerlingen van het voortgezet onderwijs met journalisten over persvrijheid en de vrijheid van meningsuiting.
In deze lessuggestie kijken leerlingen terug op het nieuws van de afgelopen tijd en bepalen de nieuwswaarde van berichten.
Op de voorpagina van een dag- of weekblad of op de homepage van een nieussite staat vaak een grote foto. Het maakt het nieuws aantrekkelijker, maar heeft ook tot doel om het artikel te verduidelijken.
Een journalist probeert altijd een zo volledig mogelijk verhaal te vertellen. Daarvoor wordt in de journalistiek een ezelsbruggetje gebruikt: de 5W1H-methode. Ze geven antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
In de methode worden verschillende taalkundige verschijnselen behandeld. Met deze lessuggestie wordt deze theorie toegepast op een (zelfgekozen) artikel.