Het nieuws volgen moet je leren. Daarom gaan de leerlingen bij deze lessuggestie een week lang de actualiteit volgen. Iedere dag is iemand anders verantwoordelijk voor het nieuws van de dag.
Een nieuwsartikel of -item kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd: niet iedereen zal dezelfde conclusie trekken na het lezen of zien ervan. De interpretatie ervan is dus persoonsgebonden.
Duurzaamheid is een actueel thema en wordt veel besproken in het nieuws. Zo verschijnen er bijvoorbeeld geregeld artikelen of items over een nieuwe uitvinding, (inter)nationaal overleg over duurzame ontwikkeling of het milieu.
Nieuwsmedia hebben graag contact met hun lezers. Dit vergroot hun betrokkenheid en bovendien kunnen deze reacties weer nieuws opleveren. Reageren kan via bijvoorbeeld met een ingezonden brief, online of via social media.
Het nieuws is voor kinderen en jongeren niet altijd gemakkelijk te volgen. In nieuwsberichten staat soms jargon, of moeilijke woorden die zij niet kennen. Toch zijn nieuwsmedia erg geschikt om de taalvaardigheid van leerlingen te vergroten.
Een infographic geeft kwantitatieve informatie visueel weer. Bijvoorbeeld in de vorm van een kaart, een grafiek of een interactieve applicatie.
Na een belangrijke gebeurtenissen schrijven vrijwel alle kranten erover. Maar niet op dezelfde manier. Ze kiezen bijvoorbeeld een eigen invalshoek.
De pers speelt een belangrijke rol in een democratie. Journalisten hebben onder andere als taak om de politiek te controleren en de samenleving te informeren. Bovendien bieden de media een platform voor discussie.