Onder een foto in de krant of op een nieuwssite staat altijd een onderschrift: een korte uitleg wat er te zien is en waar het bericht over gaat.
In de methode worden verschillende taalkundige verschijnselen behandeld. Met deze lessuggestie wordt deze theorie toegepast op een (zelfgekozen) artikel.
Er zijn in Nederland allerlei soorten nieuwsmedia die via verschillende kanalen het nieuws brengen. Hoe je het nieuws volgt, verschilt per persoon.
Een nieuwsquiz is een leuke en leerzame manier om te testen wat de leerlingen van het nieuws onthouden hebben.
Nieuwsberichten in de krant of op tv bevatten zowel feiten als meningen. Daarom is het belangrijk om een duidelijk onderscheid tussen deze twee te maken. Maar hoe kun je zien of bijvoorbeeld een uitspraak een feit of een mening is?
Nieuwsartikelen zijn uitermate geschikt om te oefenen met begrijpend lezen. Op deze manier maken de leerlingen kennis met het nieuws en passen ze geleerde leesstrategieën toe op actuele teksten.
Journalisten gebruiken voor een nieuwsartikel of -item informatie van derden. Zo dienen persbureaus, deskundigen en getuigen als bron voor het nieuws.
Pauline Maas en Justine Pardoen van Mijn Kind Online organiseerden op KSG Apeldoorn een media-activiteitenweek. Tijdens deze week hebben leerlingen allerlei verschillende mediawijze activiteiten ondernomen, zoals het maken van een krant.
Politici verschijnen regelmatig in het nieuws. Door het nieuws te volgen, kom je veel over de politiek en politici te weten. Bijvoorbeeld bij welke partij ze horen en waar zij voor staan.
Beroemdheden komen veelvuldig in het nieuws. Ze staan graag in de spotlights om hun verkoopcijfers te verhogen en hun imago te verbeteren. Maar horen deze berichten wel in de krant of in een nieuwsuitzending?