Scholen luiden de noodklok. Ze zien een forse toename van het aantal wapens op school.
Deze opdracht over het vuurwerkverbod is direct in de les te gebruiken.
In discussies over misdaad wordt vaak de vraag gesteld of straffen niet te laag zijn en hogere straffen kunnen afschrikken.
Deze actuele opdracht is direct te gebruiken in de les.
Nepnieuws, hoe herken je het en wat doe je ertegen? Het lespakket Journalistiek als wapen tegen nepnieuws en desinformatie bevat theorie en opdrachten waar leerlingen zelfstandig mee aan de slag kunnen.
NieuwsMakers is digitaal lesmateriaal over journalistiek en nieuws. Zelf nieuws maken is het leukste dat er is. En leerzaam is het ook. Maar daarvoor moet je wel weten wat er in een nieuwsbericht moet staan en welke bronnen betrouwbaar zijn.
In de Roadshow Persvrijheid debatteren leerlingen van het voortgezet onderwijs met journalisten over persvrijheid en de vrijheid van meningsuiting.
Een journalist probeert altijd een zo volledig mogelijk verhaal te vertellen. Daarvoor wordt in de journalistiek een ezelsbruggetje gebruikt: de 5W1H-methode. Ze geven antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
Onder een foto in de krant of op een nieuwssite staat altijd een onderschrift: een korte uitleg wat er te zien is en waar het bericht over gaat.
In de methode worden verschillende taalkundige verschijnselen behandeld. Met deze lessuggestie wordt deze theorie toegepast op een (zelfgekozen) artikel.