Deze lessuggestie gaat over de rechtspraak in het nieuws. Leerlingen lezen actuele artikelen over aansprekende rechtszaken en maken opdrachten waarmee ze leren over de rechtspraak in Nederland.
Scholen luiden de noodklok. Ze zien een forse toename van het aantal wapens op school.
Deze opdracht over het vuurwerkverbod is direct in de les te gebruiken.
Deze actuele opdracht is direct te gebruiken in de les.
Nepnieuws, hoe herken je het en wat doe je ertegen? Het lespakket Journalistiek als wapen tegen nepnieuws en desinformatie bevat theorie en opdrachten waar leerlingen zelfstandig mee aan de slag kunnen.
In de Roadshow Persvrijheid debatteren leerlingen van het voortgezet onderwijs met journalisten over persvrijheid en de vrijheid van meningsuiting.
Een journalist probeert altijd een zo volledig mogelijk verhaal te vertellen. Daarvoor wordt in de journalistiek een ezelsbruggetje gebruikt: de 5W1H-methode. Ze geven antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
Onder een foto in de krant of op een nieuwssite staat altijd een onderschrift: een korte uitleg wat er te zien is en waar het bericht over gaat.
In de methode worden verschillende taalkundige verschijnselen behandeld. Met deze lessuggestie wordt deze theorie toegepast op een (zelfgekozen) artikel.
In een krant of op een nieuwssite staan allerlei soorten teksten. Van een betoog in de vorm van een recensie tot een uiteenzetting van feiten in bijvoorbeeld een nieuwsbericht.