Begin april gaat Journalist in de klas weer van start. Journalisten van verschillende redacties gaan het land in om op scholen te vertellen over hun vak. Als aanvulling op deze bezoeken en workshops ontwikkelde Nieuws in de klas lesmateriaal waarin de leerlingen dieper ingaan op de vraag wat ‘nieuws’ nou precies is. Er wordt dieper […]
Afgelopen maandag werd Donald Trump beëdigd als de 47ste president van de Verenigde Staten. Sinds de inauguratie is hij bijna elke dag in het nieuws, maar wat zal de impact van een nieuwe termijn Trump zijn op de Amerikaanse politiek en de rest van de wereld de komende vier jaar? In dit lesmateriaal denken de […]
De bekende supermarkt Albert Heijn haalde afgelopen week alle zakken diepvries blauwe bessen van één kilo uit de schappen vanwege een mogelijke besmetting met het virus Hepatitis A. Aan de hand van een nieuwsvideo en een nieuwsartikel over het onderwerp maken de leerlingen in groepjes of individueel een infographic op basis van de informatie die […]
De afgelopen weken waren grijs in Nederland. Veel grijzer zelfs dan gebruikelijk voor deze tijd van het jaar. Maar hoe komt dit? Is het puur toeval? Klimaatverandering? In de korte opdracht ‘Waar is de zon?’ gaan de leerlingen een nieuwsartikel uit de Volkskrant analyseren op basis van de 5W1H-methode. Deze opdracht kan individueel, in groepjes […]
De Nieuws in de klas fotoquiz is een laagdrempelige manier om aan het einde van het jaar de nieuwsgebeurtenissen uit 2024 nog een keer door te nemen en wordt met de hele klas samen gespeeld. Nadat de foto’s op het digibord zijn getoond, kunnen de leerlingen vertellen wat ze allemaal over de nieuwsgebeurtenis weten. Wat […]
Nieuws in de klas heeft lesmateriaal over de gemeenteraadsverkiezingen 2022 gemaakt. Aan de hand van het nieuws verdiepen leerlingen zich in de gemeentepolitiek. Onderwerpen die aan de orde komen zijn: wat is de rol van de journalistiek, wat doet het college van burgemeester en wethouders en hoe kan je zelf invloed hebben op de lokale politiek?
Deze actuele opdracht over algoritmen is direct in de les te gebruiken.
Leerlingen gaan met deze lessuggestie onderzoeken wat goed nieuws is en gaan in gesprek over de nieuwswaarde van berichtgeving. Hoe komt het dat slecht nieuws vaak meer aandacht krijgt dan goed nieuws?