Op 3 mei worden wereldwijd vermoorde journalisten herdacht en wordt solidariteit gevraagd voor journalisten die gevangen zitten of hun werk niet in vrijheid kunnen uitoefenen. Op 4 mei herdenken wij burgers en militairen die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. […]
Pas geleden moest Yvonne Coldeweijer van juice-kanaal Life of Yvonne voor de rechter verschijnen. Ze had in één van haar video’s gezegd dat zangeres Samantha Steenwijk afgevallen is door illegale dieetpillen. Steenwijk is daar boos over. Er is veel discussie over de werkwijze die deze kanalen toepassen. Is het geoorloofd om eenzijdige verhalen zonder een […]
Veel mensen dromen ervan, maar nu kan het eindelijk. Een reis naar de ruimte. Ook zonder jarenlange astronautentraining kun je nu naar de ruimte. Het kost wel wat: voor 380.000 Euro word je in een raket omhooggeschoten, en zweef je 10 minuten lang in de ruimte, waarna je weer op de aarde landt. Dat deze […]
Op 21 maart is het de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie. Deze dag bestaat sinds 1966 en is bedacht door de Verenigde Naties naar aanleiding van het Sharpeville bloedbad op 21 maart 1960. Hoewel dit inmiddels alweer 60 jaar geleden is er overal ter wereld helaas nog steeds veel racisme en discriminatie aanwezig. In […]
Leerlingen worden zich bewust van hoe media omgaan met het verschil tussen man en vrouw, hoe beeldvorming in de media die verschillen behandelen en daarover verslag doen. Zowel in positieve als negatieve zin.
In dit lespakket kun je met afgeronde opdrachten in een kort tijdsbestek kinderen handvatten geven om beter met al dit confronterende nieuws om te gaan. Zeker omdat er in een oorlog veel nepnieuws circuleert, helpt het kinderen als ze weten hoe nieuws wordt gemaakt. Waarom het belangrijk is dat journalisten, ondanks de ellendige beelden, verslag doen. En ze leren onderscheid te maken tussen nepnieuws en onafhankelijke kwaliteitsjournalistiek.
De gevolgen van corona-regels en -maatregelen zijn voor iedereen groot. Voor jongeren legt het hun sociale leven voor een flink deel stil. Een paar jongeren vertellen hoe zij de crisis beleven. Bron NRC Hoe is het om een tiener te zijn tijdens de coronacrisis? Woordenschat mentale – gediagnosticeerde – adolescent – deprimerend – laagdrempelige – […]
Volg het EK Voetbal en de Olympische Spelen met uw leerlingen met het lesmateriaal Sport in het nieuws. Aan de hand van het sportnieuws maken leerlingen leeskilometers over hun favoriete sport.
Deze actuele opdracht over algoritmen is direct in de les te gebruiken.
Leerlingen gaan met deze lessuggestie onderzoeken wat goed nieuws is en gaan in gesprek over de nieuwswaarde van berichtgeving. Hoe komt het dat slecht nieuws vaak meer aandacht krijgt dan goed nieuws?