Goede lees- en taalvaardigheid zijn essentieel op school en in de maatschappij. Er zijn verschillende manieren waarop docenten leerlingen stimuleren om te lezen. Lezen is goed voor de taalvaardigheid en taalvaardigheid is nodig voor leesplezier. Het aanbieden van zowel fictie als non-fictie in een rijke leesomgeving stimuleert het leesplezier en taalvaardigheid. Nieuws in de klas […]
De Olympische Winterspelen worden gehouden van 4 tot en met 20 februari 2022. De spelen zijn een mooie aanleiding om het nieuws tijdens de les te gebruiken. Vraag gratis de Nieuwsservice Digitaal aan en krijg toegang voor u en uw leerlingen. Bij onderstaande lessuggesties wordt gebruik gemaakt van het nieuws.
Leerlingen lezen het nieuws vanuit het perspectief van een fictief personage. Door deze lessuggestie ervaren leerlingen dat hetzelfde nieuws verschillend ontvangen kan worden. Daarnaast leren ze zich inleven in een personage van boek. Om deze lessuggestie te doen hebben de leerlingen eerst een fictieboek gelezen.
In deze lessuggestie vergelijken leerlingen verschillende voorpagina’s van diverse nieuwstitels.
Op de voorpagina van een dag- of weekblad of op de homepage van een nieussite staat vaak een grote foto. Het maakt het nieuws aantrekkelijker, maar heeft ook tot doel om het artikel te verduidelijken.
Een journalist probeert altijd een zo volledig mogelijk verhaal te vertellen. Daarvoor wordt in de journalistiek een ezelsbruggetje gebruikt: de 5W1H-methode. Ze geven antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
In een krant of op een nieuwssite staan allerlei soorten teksten. Van een betoog in de vorm van een recensie tot een uiteenzetting van feiten in bijvoorbeeld een nieuwsbericht.
Onder een foto in de krant of op een nieuwssite staat altijd een onderschrift: een korte uitleg wat er te zien is en waar het bericht over gaat.