Journalisten moeten de waarheid spreken, maar hoe doen ze dat? Dat leren de leerlingen in deze les. Welke journalistieke regels zijn er bedacht om aan betrouwbare informatie te komen? En waarom is het zo belangrijk dat journalisten de waarheid spreken? In deze lessuggestie gaan de leerlingen in groepjes aan de slag met de vraag ‘Hoe […]
Bijna 80 jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog is Nederland, voor de meeste mensen, nog steeds een van de veiligste landen ter wereld om te wonen. Op 4 en 5 mei staan we hier extra bij stil. Toch lijkt de kennis over dit onderwerp juist bij jongeren steeds minder te worden. In […]
Deel 1: Tom Vennink ‘Onze correspondent ter plaatse’, ‘Een reportage van onze correspondent’, ‘…En dan schakelen we nu live over naar onze correspondent in Rusland.’ Deze zinnen hoor en lees je vaak als je het nieuws een beetje volgt. Maar wat is een correspondent eigenlijk en wat doet deze persoon? Dat ontdekken de leerlingen in […]
Formeren is een beetje als verkering vragen. Voordat je het echt durft te vragen, wil je eigenlijk al weten of de ander jou wel net zo leuk vindt. In de politiek is dat zo ingewikkeld dat er een matchmaker bij nodig is; de informateur. Een kabinetsformatie kan lang duren en het vindt bijna altijd achter […]
In deze les gaan we dieper in op de vraag wat ‘nieuws’ nu precies is? We gaan in op de rol van de media als ‘waakhond’ van de samenleving en de vraag wanneer nieuws van maatschappelijk belang is. Ook kijken we naar de de 5W1H-vragen die journalisten gebruiken tijdens hun werk en we laten de […]
In nieuwstitels lees je betrouwbare informatie want journalisten doen objectief verslag van het nieuws op basis van feiten. Staan er dan helemaal geen meningen in nieuwstitels? Jazeker wel. Alleen worden meningen gescheiden van objectief nieuws. Online hebben lezers de mogelijkheid om direct op nieuwsberichten te reageren, reacties met de meeste likes verschijnen bovenaan nieuwssites. Bij kranten […]
Festivals zijn een uiting van ons culturele leven. Welke zintuigen gebruikt een journalist om de sfeer te beschrijven? Welke instrumenten gebruikt hij om informatie te krijgen? En wat kan een recensie doen voor een artiest? En voor het publiek? Over het onderwerp festivals maakte Nieuws in de klas een speciaal lesprogramma. De opdrachten kunnen […]
Op 1 juli wordt op steeds meer plekken in Nederland Keti Koti, de afschaffing van de slavernij in 1863, gevierd. Maar wat weten we in Nederland eigenlijk over deze van oorsprong Surinaamse feestdag? Nieuws in de klas maakte een speciaal lesprogramma want het onderwerp blijkt ieder jaar voer voor discussie. Moeten er wel of geen […]
Wat is de rol van fotografie in een krant? Hoe illustreert beeld een verhaal, of juist andersom? Over het onderwerp persfotografie maakte Nieuws in de Klas een speciaal lespakket. Hoe gaat een fotojournalist te werk? En welke materialen heb je allemaal nodig? De opdrachten kunnen ook zonder de nieuwsservice, maar voor optimaal resultaat is het […]
Juice-kanalen leiden tot veel discussie. Mag je zomaar roddels verspreiden? Daar kwam veel discussie over toen Yvonne Coldeweijer een BN’er betichte van het slikken van dieetpillen. De ruzie tussen Yvonne en Samantha Steenwijk liep zo hoog op dat de rechter eraan te pas moest komen. En die was glashelder: Roddels verspreiden mag niet zomaar. Daarom […]