Nieuwsmedia hebben graag contact met hun lezers. Dit vergroot hun betrokkenheid en bovendien kunnen deze reacties weer nieuws opleveren. Reageren kan via bijvoorbeeld met een ingezonden brief, online of via social media.
Of een bepaalde gebeurtenis goed nieuws is of juist slecht, is voor iedereen verschillend. Wat goed nieuws is voor de één, kan slecht nieuws zijn voor de ander.
In dag- en weekbladen vind je geregeld een betoog, bijvoorbeeld in de vorm van een column of ingezonden brief. Door leerlingen deze te laten analyseren, leren zij meer over de opbouw van een betoog.
Nieuwsartikelen zijn erg geschikt om leerlingen te laten werken met actuele teksten. Aan de hand van een nieuwsbericht leren ze welke tekstsoorten en -vormen er zijn en wat de functie van de afbeelding bij een tekst is.
Een infographic geeft kwantitatieve informatie visueel weer. Bijvoorbeeld in de vorm van een kaart, een grafiek of een interactieve applicatie.
Onderwerpen uit de methoden worden geregeld in nieuwsmedia behandeld. Dit is een mooie gelegenheid om leerlingen te laten ervaren hoe relevant het is wat zij leren.
Na een belangrijke gebeurtenissen schrijven vrijwel alle kranten erover. Maar niet op dezelfde manier. Ze kiezen bijvoorbeeld een eigen invalshoek.
In de media wordt bericht over uiteenlopende onderwerpen. Daarmee zijn kranten en nieuwssites een goede bron van informatie. Met deze lessuggestie maken leerlingen een dossier aan over een zelfgekozen onderwerp.
Een werkkrant voor leerlingen van het speciaal basisonderwijs waarmee ze kennis maken met de krant.
De pers speelt een belangrijke rol in een democratie. Journalisten hebben onder andere als taak om de politiek te controleren en de samenleving te informeren. Bovendien bieden de media een platform voor discussie.