Kinderen staan wel vaak in de krant, maar zelden hebben ze er zelf in geschreven. Met Kinderen in de krant kunnen ze zelf bepalen hoe hun krant eruit moet zien.
Op de voorpagina van een dag- of weekblad of op de homepage van een nieussite staat vaak een grote foto. Het maakt het nieuws aantrekkelijker, maar heeft ook tot doel om het artikel te verduidelijken.
In nieuwsmedia vind je naast nieuwsberichten ook andere soorten teksten, zoals columns, achtergrondverhalen, recensies en ingezonden brieven.
‘Bekijk de krant eens goed’ is een direct bruikbare les. De bedoeling van deze opdracht is dat leerlingen de krant gaan onderzoeken en ontdekken door de vragen en opdrachten. Zo komen leerlingen te weten hoe een krant in elkaar zit.
Nieuwsmedia informeren niet alleen, ze bieden ook een platform voor meningen. Zo staan er opinieartikelen en ingezonden brieven in, maar ook beschouwingen met een overzicht van meningen in het nieuws.
Journalisten moeten bij het schrijven van een nieuwsbericht zo volledig mogelijk zijn. Daarom is een goede kop erg belangrijk. Bovendien geeft het artikel als het goed is antwoord op de 5w1h-vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
In het nieuws gaat het geregeld over burgemeesters, wethouders en gemeenteraden. Bijvoorbeeld bij een wetswijziging of als reactie op een bepaalde gebeurtenis in de stad. Maar wat zijn de taken van een burgemeester eigenlijk?
Onderwerpen uit de methoden worden geregeld in nieuwsmedia behandeld. Dit is een mooie gelegenheid om leerlingen te laten ervaren hoe relevant het is wat zij leren.
Na een belangrijke gebeurtenissen schrijven vrijwel alle kranten erover. Maar niet op dezelfde manier. Ze kiezen bijvoorbeeld een eigen invalshoek.
In de media wordt bericht over uiteenlopende onderwerpen. Daarmee zijn kranten en nieuwssites een goede bron van informatie. Met deze lessuggestie maken leerlingen een dossier aan over een zelfgekozen onderwerp.