‘Het nieuws is smullen voor rekenen’
Leerkrachten over rekenen aan de hand van het nieuws
Rekenen en taal vormen de kernvakken van het basisonderwijs. Op het congres Rekenen op taal heeft Nieuws in de klas een workshop betekenisvol rekenen aan de hand van actualiteiten verzorgd. Het congres werd voor de tweede keer georganiseerd en is een initiatief van Volgens Bartjens en Meer Taal in samenwerking met Uitgeverij Koninklijke van Gorcum.
Het motiveert leerlingen om te rekenen aan de hand van reële en actuele contexten. Een koppeling van de schoolse omgeving met de wereld buiten school laat de relevantie van het vak zien en maakt het rekenen minder abstract. Veel artikelen in het nieuws zijn opgebouwd aan de hand van cijfers. Dit werd herkend door de deelnemers aan de workshops, voornamelijk docenten uit het basisonderwijs; ‘Infographics kun je vaak op verschillende manieren lezen’ vond een docent, en ‘het nieuws is smullen voor rekenen’. Tijdens de workshop gingen de docenten aan de slag met opdrachten gecijferdheid en mathematiseren. Aan de hand van actualiteiten ontwikkelden de docenten toepassingsopgaven. Natuurlijk werd daarbij gebruik gemaakt van de vele infographics naar aanleiding van de verkiezingen. Chris van Hall (manager Nieuws in de klas): ‘Gecijferdheid hoort een onderdeel te zijn van informatievaardigheden. Cijfers in het nieuws zijn niet altijd waardevrij.’
Ook geïnteresseerd in een gastles van Nieuws in de klas? Mail naar info@nieuwsindeklas.nl