Europese mediabedrijven: divers medialandschap goed voor sterke Europese samenleving

De samenwerkende Europese mediabedrijven hebben deze week de brochure Create.engage.inspire uitgebracht. De publicatie beschrijft hoe de vele uiteenlopende vormen van media en media-uitingen bijdragen aan een sterke Europese samenleving. Als voorbeeld van media literacy wordt Nieuws in de klas genoemd. Inmiddels heeft een delegatie van de ENPA, waaronder Fifi Schwarz (directeur Nieuws in de klas), gesproken met Eurocommissaris Andrea Vassiliou. Vassiliou onderschreef dat nieuwsmedia een belangrijke bijdrage leveren aan het versterken van mediawijs burgerschap Zeker voor docenten en leerkrachten die aandacht (willen) besteden aan mediawijsheid en leesbevordering is deze brochure waardevol leesvoer.

Create.engage.inspire is een initiatief van de gezamenlijke Europese mediabedrijven. Met deze publicatie willen zij laten zien hoe media ons leven verrijken en ons de informatie verschaffen die we nodig hebben om als burgers actief in de samenleving te kunnen participeren. Eurocommissaris Michel Barnier bevestigt dit in zijn voorwoord: “Nieuwsmedia, muziek, film, boeken en televisie slaan bruggen tussen Europese burgers; tegelijkertijd geven zij onze gedeelde ervaringen weer én geven zij daaraan vorm.” Uit de vele voorbeelden blijkt de grote verscheidenheid van mediaproducties en mediabedrijven in het Europese medialandschap. De publicatie is tot stand gekomen onder coördinatie van de European Newspaper Publishers’ Association (ENPA).

Lees hier de brochure Create.engage.inspire
Bron: CreativeMediaBusinessAlliance (CMBA), november 2012

 

Nieuwsbrief