Afstandsonderwijs met het nieuws

Nieuwsmedia worden veel gebruikt bij afstandsonderwijs. Leerlingen doen betekenisvolle opdrachten met het nieuws.

Juist als er veel en heftig nieuws is kunnen docenten gebruik maken van veel lesmateriaal dat gratis beschikbaar is bij Nieuws in de klas. Het is belangrijk dat leerlingen hun leesniveau op peil houden. Opdrachten met het nieuws verbeteren de algemene ontwikkeling en sluiten aan bij taalvaardigheid, mediawijsheid en burgerschap.

Nieuws in de klas heeft lespakketten en lessuggesties gratis online staan met activerende werkvormen op verschillende niveaus. Van het lezen van korte artikeltjes over sport tot uitgebreide woordenschatoefeningen en van de analyse verschillende nieuwsbronnen tot maken van eigen nieuws. Ter inspiratie heeft Nieuws in de klas hieronder een overzicht geplaatst van veel opdrachten die leerlingen zelfstandig of in groepjes op afstand kunnen doen.

Sinds de leerlingen thuis zijn worden veel online nieuwsproducties gemaakt met de Nieuwstool.nl en wordt de Nieuwsservice Digitaal gebruikt.

  • Laat leerlingen een half uur het nieuws lezen en laat een overzicht maken van nieuws van de dag
  • Check 5w1H in artikel naar keuze: Wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
  • Knip een artikel of beschrijving los van kop of foto en probeer ze bij elkaar te zoeken.
  • Omcirkel signaalwoorden.
  • Maak je eigen online krant of nieuwsprodcutie.
  • Wat vind jij het belangrijkste nieuws en waarom. Hoe wordt nieuwswaarde bepaald?
  • Cartoons analyseren (WIBA methode: waarnemen, interpreteren, beoordelen, actualiteit).
  • Nieuwsbronnen checken met checklist nepnieuws.
  • Wat vind je mooiste foto of infographic in de krant en waarom. Wat voegt het toe aan het verhaal? Geeft het veel informatie of is het een trigger om te gaan lezen. Als een foto in het nieuws een andere uitsnede zou hebben krijg je dan een ander perspectief op de inhoud van het bericht?
  • Bedenk eigen kop als alleen het artikel gelezen is (of andersom; schrijf artikel op basis van kop of foto). Eventueel ook mogelijk als variant op woordenboekspel.
  • Wat is verschil tussen website en de papieren nieuws. En vergelijk nieuws dat via verschillende bronnen komt.
  • Analyseer een betoog of opinieartikel en zet een argumentatieschema op.
  • Schrijf/maak eigen artikel/recensie/vlog
  • Maak een tiktok/instagrampost over een nieuwsverhaal
  • Hoe ziet jouw nieuwsmenu eruit? Via welke bronnen komt nieuws tot jou. Deel ze in van betrouwbaar naar onbetrouwbaar. Noteer waarom je voor deze indeling hebt gekozen.
  • Maak onderscheid tussen feiten en meningen in artikelen. Hoe kun je controleren of iets een feit of een mening is?
  • Analyseer een sociaal probleem aan de hand van het nieuws
  • Is alles in de krant neutraal en objectief beschreven? Kan je geheel objectief zijn. Waarom wel of niet.
  • Bronnenbingo: hoeveel verschillende soorten bronnen kun je vinden in de krant
  • Streep als een dictator: Jij bent de alleenheerser in Nederland. Sommige berichten komen jou misschien niet goed uit. Streep onwelgevallige berichten weg (b.v. negatieve berichten over Nederland, iemand die te kritisch is) welke berichten zouden in een dictatuur de eindredactie niet halen. Wat is de functie van nieuws in de democratische samenleving?
  • Vergelijk voorpagina’s van dezelfde dag. Wat is belang van vrije en pluriforme nieuwsmedia.
  • Wat is journalistieke werkwijze en hoe zie je dat terug in berichtgeving of nieuwsbulletins?
  • Maak een streepgedicht (streep woorden weg die je niet gebruikt).

 

Nieuwsbrief